piątek, 19 lipca 2013

"Filozofia dla filologów" (wykłady)

Kto śledzi rozmowy w komentarzach, ten już wie: w roku akademickim 2013/2014 będę prowadził kilka wykładów na UW. Chciałem to jednak oficjalnie zakomunikować, podać kilka szczegółów, a przede wszystkim zaprosić zainteresowanych.

Moje zajęcia odbędą się w ramach przedmiotu "Filozofia dla filologów", na Wydziale Polonistyki, w sali numer 4. Są to wykłady prowadzone przez profesora Włodzimierza Lorenca, który mi oraz jeszcze jednemu doktorantowi z mojego Zakładu, oddał po kilkanaście godzin dydaktycznych. Zajęcia poświęcone są filozofii współczesnej. Ponieważ sami mogliśmy wybrać jakich myślicieli chcemy omówić, prowadzone przeze mnie wykłady nie będą stanowiły "oddzielnego" bloku, ale będą przeplatały się z tymi, prowadzonymi przez pozostałe osoby.

Poniżej zamieszczam listę tematów, wraz z kolejnością, w jakiej będę je omawiał:
  1. Filozofia życia  w ujęciu Nietzschego.
  2. Heidegger i jego analityka Dasein.
  3. Heidegger po zwrocie: język, poetyckie powiadanie.
  4. Dwudziestowieczna recepcja Nietzschego: Heidegger, Foucault, Deleuze.
  5. Od strukturalizmu do poststrukturalizmu Foucaulta.
  6. Deleuze: filozofia genezy (struktury i problem z idealizmem).
  7. Deleuze i Guattari: maszyny społeczne, maszyny literackie, maszyny artystyczne.
Przy okazji dokonuję małych poprawek w stosunku do wykazu zamieszczonego w systemie USOS. Wykład o Foucaulcie jest tam umieszczony po obu wykładach o Deleuzie, aby jednak zachować logikę wywodu konieczne wydaje mi się przyjęcie takiej kolejności, jaką podałem powyżej. Możliwe również, że wykład nr 5 się nieco rozkłączy ;) i strukturalizm omówię na wykładzie nr 4, a o Foucaulcie dopowiem co nieco jeszcze na wykładzie nr 6 i 7. Autor "Nadzorować i karać" wydaje mi się na tyle ważny, że chciałbym mu poświęcić przynajmniej te półtorej godziny.
Wszystkie zajęcia odbywają się w czwartki, w godzinach 9:45-11:15. Pierwszy z moich wykładów, czyli ten o Nietzschem, odbędzie się prawdopodobnie 21 listopada 2013, czyli jeszcze w tym roku.

Serdecznie zapraszam!

P.S. Link do strony w USOSie ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi zajęć.

5 komentarzy:

  1. :)

    Wow, nie sądziłam, że w USOSie będziecie figurować tak oficjalnie! To chyba nie jest taki standardowy gest, choć może...

    Przeraża mnie Heidegger. xP I podoba Twój temat 7.

    A jako całość, to większość wydaje się ciekawa(oprócz materializmu i pozytywizmu - było i nudne!). Cieszę się na Wittgensteina, Jaspersa, Sartre'a(ten artykuł "Czym jest literatura?" kiedyś czytałam), Levinasa(to ten od Innego?) i Lyotarda. I Rorty jest chyba modny(liberalna ironistka-szczególnie przy Dostojewskim). Nie mówiąc o dekonstrukcji. ^^
    A z Foucaulta czytałam "Historię szaleństwa w dobie klasycyzmu". ;]

    I podoba mi się, że wykład się rozkłączy(uroczo to brzmi).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze, że też nie wiedziałem, że jest podane moje nazwisko. Gdy tydzień temu tam zaglądałem jeszcze go nie było.

      Może nie powinienem tego mówić, ale mnie też przeraża (późny) Heidegger :D

      A numer 7 był już testowany na UG, więc wiem co poprawić i myślę, że powinno być ciekawie. Tylko przydałby mi się do niego rzutnik.

      Usuń
  2. Gratuluje :) Niebawem odpiszę Ci na maila.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :)

      Serwis odesłał mi już lapka, więc nie powinno być problemów z komunikacją ;)

      Usuń
  3. Bardzo chętnie bym posłuchał o Nietzsche ponieważ jego filozofie znam tylko pobieżnie. Będę tu jeszcze, bo całkiem ciekawie jak na pierwszy raz.

    pozdrawiam
    Kultura>

    OdpowiedzUsuń